When children of the night roam the day

Gebruikersavatar
varden
Berichten:2551
Lid geworden op:27 Jun 2015, 19:39
Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor varden » 08 Jan 2020, 16:11

Derde kop koffie, nu met koekje. "Vers uit de oven, on the house om uw lijdensweg in dat boek goed te maken." Nu grijnsde ze openlijk, een rij witte tanden tonend. "Ik wil niet graven, maar heeft u nog meer afspraken vandaag?" Dan wist ze of ze Charlie op afstand met een lange stok moest gaan porren om wakker te worden of dat ze haar naar huis kon sturen voor ze de boel onderkotste. "En ik ben meer een Kathy Reichs fan. Keiharde wetenschappelijke methodes en laboratorium onderzoek gecombineerd met net niet teveel forensische antropologie." Waarom volgde ze dan een psychologie-vak? Nou, omdat Miller wat meer van de vaste case studies was geweest en ze niet wist dat de man zichzelf van kant zou gaan maken toen ze zich inschreef voor het vak. Ze bewaarde enige afstand tot de man door geen centimeter te dichtbij hem te staan en hem ook aan te blijven spreken met "u". Cyra had geen behoefte aan flirten met een docent, ze behaalde haar cijfers liever op een eerlijke en integere manier en ze was al helemaal niet van plan om te veranderen in de roddel van de week.

Gebruikersavatar
Ravief
Site Admin
Berichten:2802
Lid geworden op:28 Jun 2015, 14:28

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor Ravief » 08 Jan 2020, 16:20

Hij lachte. "Kom op, het is vermakelijk!" Sevas probeerde haar over te halen, maar toen ze met Katy Reichs aan kwam zetten, wist hij al wel dat het hem nooit zou gaan lukken. "Ik heb haar kinderboeken gelezen, telt dat? Die waren interessant, maar aan die voor volwassen ben ik nooit begonnen. Ze lijken me wat.. droog en taai." Zijn blik was zeker wel plagend en uitdagend te noemen, maar hij rolde met zijn ogen toen hij terugdacht aan de afspraken.
"Nog twee, waarvan ik betwijfel of ze geïnteresseerd zijn in hun paper." Waarop hij zachtjes mompelde 'kill me now'. Nog een vrouw van Elizabeth's kaliber was alles wat hij aankon op één dag en de andere jongeman had er best duidelijk homoseksueel uitgezien. Wat nieuwsgierig nam hij haar op. "Nee? Je wilt niet gaan graven? Met de uitdagende vraag over met wie ik de opdracht zou doen, had ik gedacht dat je geïnteresseerd was in extra studiepunten. Ga me niet vertellen dat ik ernaast zit?"
I write for the same reason I breathe - because if I didn't, I would die

Gebruikersavatar
varden
Berichten:2551
Lid geworden op:27 Jun 2015, 19:39

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor varden » 08 Jan 2020, 16:28

"Ik heb nog niet besloten," gaf ze eerlijk toe. Ja, ze had de uitdagende vraag gesteld maar tegelijkertijd was ze er zelf nog niet helemaal uit. "Ik ben zeker geïnteresseerd in punten, maar absoluut niet in dat u bij mij gaat graven." En gezien ze vermoedde dat hij dat zou ontkennen keek ze hem met een opgetrokken wenkbrauw aan. "Elizabeth mag misschien niet doorhebben dat u dat zat te doen, ik ben echter minder verblind door de glans van nieuwe jonge docent die nog om u heen hangt." Hoewel ze eigenlijk wel verder wilde graven over Miller en waar die gebleven was, misschien moest ze dat later eens proberen. "En droog en taai is mijn stijl," waarbij ze even wees naar het studieboek dat half achter één van de koffiemachines lag verborgen. Het ding was even dik als haar bovenbeen en ze grijnsde dan ook naar de man die haar docent was voor de komende drie maanden. "Dus sorry, u bent te jong om door me gered te worden van uw afspraken. Ik kan alleen in koffie voorzien om het te overleven." Hij had haar zelf immers lifesaver genoemd op zijn eerste dag hier.

Gebruikersavatar
Ravief
Site Admin
Berichten:2802
Lid geworden op:28 Jun 2015, 14:28

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor Ravief » 08 Jan 2020, 16:38

"Fair enough," gaf hij met een glimlach aan en toonde zijn handen alsof hij zich gewonnen gaf. "Ik kan niet beloven niet te gaan graven. Als je eenmaal technieken leert over hoe je met mensen kunt praten en hoe je ze kunt overtuigen om informatie te geven, is het moeilijk om dat uit te zetten. Maar hé, we hebben al vijf minuten een normaal gesprek gehoord en jij hebt iets genants van mij geleerd," waarbij hij duidde op de kinderboeken, "en ik heb geleerd dat je van taaie saaie boeken houdt. Ik noem het een record."
Nog een lach volgde. "Hoe snel kan ik die glans eraf poetsen denk je?" Sevas nam een slok van zijn koffie. "Ik weet niet of ik me opgelucht voel dat je me niet probeert te verleiden, of een tikje gekwetst." Maar zijn lichtblauwe ogen schitterden en hij nam geen aanstalten om haar verder te plagen of om zelf met haar te gaan flirten. Haar volgende zin zette hem echter aan het denken en Sevas keek haar gemaakt geschokt aan. "Jeetje, op hoeveel ouder val je precies?"
I write for the same reason I breathe - because if I didn't, I would die

Gebruikersavatar
varden
Berichten:2551
Lid geworden op:27 Jun 2015, 19:39

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor varden » 08 Jan 2020, 16:58

"Dat is een geheim om uit te vinden," plaagde ze hem met een grijns. Hij zou toch nooit achter dat antwoord komen. Cyra viel qua uiterlijk op de range rond de 30 jaar, maar niet op het gedrag van de gemiddelde 30 jarige. Niet dat ze iemand wilde die zich als bejaarde gedroeg maar... nou ja, het was een tikkeltje ingewikkeld. "Die glas duurt meestal tot de eerste tussentijdse tentamens. En vanaf dan verdwijnt de glans in de gradaties van uitgedeelde onvoldoendes." Hier zat enige tijd observatie achter. "En het lezen van kinderboeken is niet zo genant. Om een goed kinderboek te schrijven moet je iets kunnen produceren dat de aandacht vast weet te houden van een leeftijdsgroep met het concentratievermogen van een goudvis, dus hé? I'm not judging." Ze haalde haar schouders op, maar keek op toen ze Charlie een soort doodskreun hoorde slagen. Aah, klant aan de balie, dooie beste vriendin, en dat was zo te zien Sevas' volgende afspraak. Ze schonk de docent nog een vriendelijke glimlach en ging zich toen weer met de koffie bemoeien. En met haar eigen stuk.

Gebruikersavatar
Ravief
Site Admin
Berichten:2802
Lid geworden op:28 Jun 2015, 14:28

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor Ravief » 08 Jan 2020, 17:50

"Ook niet gênant als het vorig jaar was dat ik ze las?" hij volgde haar bewegingen en glimlachte haar toe. "Daag me niet uit, miss Adams!" Want hij was dol op een uitdaging en deze vrouw deed aardig geheimzinnig.

Zijn vakantie ging verbazingwekkend snel voorbij. Zijn dagen zaten vol. De directe stafleden waar hij veel mee te maken had leren kennen, zoveel mogelijk alles van professor Miller doornemen, afspraken met studenten en zelf ook nog een beetje ontspannen en de omgeving verkennen.
Toen uiteindelijk bleek dat een studente -Nathalie- wel heel vasthoudend was, moest hij een beetje improviseren. Ineens dook er een mooie schone op in zijn leven. Hij was meerdere keren met haar te zien en hij was intiem met haar aan het zoenen toen Nathalie voor haar tweede afspraak kwam opdagen. "Ik zie je vanavond, Abby," groette hij haar nog. Verder liet Sevas bijzonder weinig informatie over zijn 'geliefde' los.

De les erop was daarentegen wel weer veel theorie, maar wel met allerlei voorbeelden uit bekende zaken, of met stukjes uit series of films. Sevas hield van praktijk bij de theorie en dat was duidelijk in al zijn lessen.
"Goed, voor volgende week wil ik graag dat jullie het volgende doorlezen.." waarop er een paar hoofdstukken genoemd werden uit twee verschillende boeken. "En graag vragen voorbereiden die je aan je proefpersoon zou willen stellen."

Aan het einde van de eerste week, had Sevas zin in de college. "Goedemorgen allemaal. Vandaag hebben jullie de unieke kans om je proefpersoon aan de kaak te stellen." Hij had een heuse leugendetector mee. Iedereen had een aantal minuten en Sevas gaf hier en daar tips. Het was soms lastig om vragen om te buigen naar ja en nee vragen en het doorvragen had niet iedereen onder de knie. Het was echter wel een les waarbij ze allemaal geboeid zaten te kijken en op te letten.
Uiteindelijk gaf hij aan dat iedereen die geïnteresseerd was in de extra punten naar voren moest komen. Hij installeerde de slangen en plakkers bij zichzelf en ging zitten. Ze hadden nog bijna een half uur de tijd om hem vragen te stellen.
I write for the same reason I breathe - because if I didn't, I would die

Gebruikersavatar
varden
Berichten:2551
Lid geworden op:27 Jun 2015, 19:39

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor varden » 08 Jan 2020, 19:59

"Aan u om te besluiten of het uitdaging genoeg is om echt te gaan profilen." Waarna ze weer aan het werk ging en hem verder met rust liet. De man was interessant, viel haar wel op die dag. Maar interessant op een manier dat je wel blind moest zijn om niet te zien dat hij knap was, en verder omdat hij duidelijk gewoon echt goed was in zijn werk. Zijn colleges waren dan ook machtig interessant. Cyra had geen enkel probleem met theorie, en vulde pagina na pagina met aantekeningen (ook toen ze eindelijk haar laptop had teruggevonden, waarom het ding in haar kledingkast lag was haar een volslagen raadsel en hoe hij daar terecht was gekomen ook).

Natuurlijk praatte Nathalie, over dat de professor iemand zou hebben en wat voor iemand dat wel niet mocht zijn. Cyra besteedde er weinig aandacht aan. Ze had Sevas nog een paar keer in de koffiezaak gezien, had hem net als de vorige keren zijn zwarte koffie bezorgd en een beleefd praatje met hem gemaakt. En hoewel ze soms best wat dieper op iets ingingen, zoals tijdens hun gesprek over boeken de eerste keer, liet ze niet veel over zichzelf los en hield ze zichzelf wel degelijk op de vlakte. En daarmee was ze een van de weinigen die niet heftig met hem flirten, iets waar Charlie zich ook behoorlijk schuldig aan kon maken.

Bij haar proefpersoon vroeg Cyra een paar zeer rake vragen die goed gingen, en een paar heftige missers. Even werd ze stil, fronste ze kort haar wenkbrauwen. Haar ogen, die door iedereen altijd een andere kleur werden toegewezen van blauwig tot paarsig tot groenig en Cyra had geen zin om ze terecht te wijzen dat ze echt blauwe ogen had, leken zich net iets meer te focussen. Alsof ze iets helderder werden, terwijl haar wenkbrauwen zich lichtelijk fronsen. "Is een leugendetector 100% betrouwbaar?" Natuurlijk was er niets om ook maar te twijfelen aan de machine die Sevas had meegenomen. Maar Cyra had haar redenen om het te vragen. En toen haar toegewezen projectpartner begon te protesteren was haar antwoord dan ook simpelweg. "Just a feeling that I'm having." En daar moest iedereen het maar mee doen.

Maar de docent alle vragen kunnen stellen die iedereen wilde, dat was natuurlijk een stuk interessanter dan een medeleerling die de betrouwbaarheid van een machine in twijfel trok.
"Is Abby uw vrouw?" Wauw, het had Nathalie wel twee hele minuten gekost om de vraag te stellen.
"Waar komt u echt vandaan?" En daar ging Elizabeth. Sevastyan Konstantin, het klonk natuurlijk voor geen meter Amerikaans.
"Op wat voor muziek gaat u het liefste dansen?" Hé, Charlie was wakker geworden.
""Welke guilty pleasure film kijkt u het liefst?" En zo vlogen de vragen maar rond. Één voor één werden de vragen afgevuurd op de docent en werd er direct na het vraagteken in spanning naar de leugendetector en diens oordeel gekeken. Om te zien of Sevas loog, of hoe hij uberhaupt reageerde. Het was maar goed dat hij een beetje had uitgelegd hoe je zo'n apparaat moest lezen.

"Wat is het boek waardoor u voor het laatst heeft moeten huilen?" Cyra's stem was niet hard, maar ze vermoedde dat Sevas haar vraag wel zou horen. Ja, die extra punten... Dat was een uitdaging die de studiebol niet kon laten liggen. En Sevas deed dan wel zo afstandelijk en zo stoer naar iedereen. Iedereen had dat ene boek, of een paar meer, waardoor je het niet meer droog hield. Cyra wist in ieder geval wel een paar titels te noemen voor zichzelf.

Gebruikersavatar
Ravief
Site Admin
Berichten:2802
Lid geworden op:28 Jun 2015, 14:28

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor Ravief » 08 Jan 2020, 21:16

Het was verfrissend om niet achterna gezeten te worden en juist daardoor vond Sevas haar gezelschap fijn. Zelfs als dat gezelschap maar voor een paar minuten bestond.
Hij zorgde er altijd voor dat hij gezien werd door anderen bij zijn afspraken met studenten. Hij had al eerder gehoord dat er een professor was ontslagen na onzedelijkheden en dat was iets wat hij kostte wat koste wilde voorkomen. Vandaar ook dat hij Abby had overgehaald om langs te komen. Ze leidden ondertussen hele andere levens en waren goede vrienden, maar hij moest toch echt even wat extreme pogingen tot meer in de kiem smoren. Abby was altijd wel in voor een uitdaging en vond zijn leven maar gek en saai, maar stond wel voor hem klaar als het nodig was. Ze hadden elkaar vaak genoeg uit de brand geholpen.

De man keek uit naar de les. Het was altijd interessant om te zien hoe studenten met elkaar om gingen als ze vrij spel hadden, maar dit was voor hem natuurlijk ook een uitgelezen kans om meer te leren over dit groepje. 80% hiervan had hij straks ook bij andere lessen over het criminele brein en sociologie en wat al niet meer. Criminologie was ingewikkeld en complex en er kwamen iets teveel verschillende lessen bij kijken. Sevas had liever de studie heel anders ingedeeld, maar het was niet anders. Tenslotte zou hij hier maar een poos zijn en daarna weer vertrekken en dat was niet genoeg om aan de uni te vragen of ze eventjes de studie wilden ombouwen.

"Hele goede vraag, miss Adams. Ik kom er straks op terug!" Uiteraard zou hij dit ook uitleggen.

"Nee, ze is niet mijn vrouw." Sevas wiebelde zijn vingers alsof de afwezigheid van een ring genoeg moest zeggen. "Macedonië," antwoordde hij Elizabeth en toen ging het natuurlijk los. Zijn muziek om te dansen was misschien een beetje verrassend, maar dat was toch echt iets van een tango. Sevas hield niet per se van clubs, hoewel hij wel concerten kon waarderen. Ruigere gitaarwerk, gek genoeg. Hij trok een gezicht bij de filmvraag. "Romantische films die je iets teveel laten voelen."
Bij Cyra's vraag dacht hij een poosje na en keek haar aan. "Ehm.. De vrouw van de tijdreiziger. Of 'de jongen in de gestreepte pyjama'." Waardoor ook duidelijk werd dat hij heel diverse genres las.

Vervolgens was het genoeg en zette Sevas even het apparaat uit. "Adams hier stelde een hele goede vraag tijdens haar ondervraging. Is een leugendetector te vertrouwen? Het antwoord is.. voor een deel. Jullie zijn niet getraind om je in te houden en zelfs als je wil liegen en niet wil dat dat zichtbaar is, zul je je daar zo op concentreren dat er een piek zichtbaar is." Hij liet zijn hartslag zien op het grote scherm. "Zoals je hier een piek kunt zien als het gaat over de vraag over om welk boek ik moest huilen. De piek laat zien dat ik de vraag liever niet had gehad, maar is duidt niet op een leugen." Vervolgens koppelde hij de monitor aan de beamer. "Een echte sociopaat heeft die gevoelens niet. Voor hem of haar is alles hetzelfde. Gevoelens zijn degene vreemd. Wij hebben bepaalde trekjes en gebruiken bepaalde spieren die gekoppeld zijn aan gevoelens. Als we blij zijn, lachen we, als we nadenken gaan we vaak fronsen. Deze mensen kennen dat niet, maar apen dat na. Ze hebben het geleerd door na te kijken. Goed. Ik ga niet zeggen dat ik een psychopaat ben, maar ik heb een hele interessante stage bij de FBI gehad en ik ga nu proberen om mijn antwoorden en hartslag zo te timen dat je er niets vanaf kunt lezen. Ik ga op alles 'ja' antwoorden, laten we eens zien wat dat doet."

Waarop er natuurlijk de meest gekke dingen kwamen. Had hij ooit iemand vermoord? Seks gehad met een man? Had hij vals gespeeld om docent te worden? Was zijn favoriete drankje appelsap? En ga zo maar door. Er waren uiteraard een paar vragen die hij keihard loog.
Sevas haalde alle plakkers eraf en prutste een poosje met het beeld, maar kreeg toen de video van zijn gezicht en de leugendetector naast elkaar op de beamer. "Eens zien hoe ik het heb gedaan." Waarna hij hen wees op subtiele hint waaruit bleek dat er meer achter een antwoord zat. Bijvoorbeeld hoe zijn pupillen groter of kleiner werden en waar dat op kon duiden. Hij gaf verder niet aan of hij loog of niet.
I write for the same reason I breathe - because if I didn't, I would die

Gebruikersavatar
varden
Berichten:2551
Lid geworden op:27 Jun 2015, 19:39

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor varden » 08 Jan 2020, 21:39

Leerlingen zaten driftig mee te pennen. Ze waren niet echt gewend dat er zo les werd gegeven, dat de docent zo actief meedeed of echt dingen meebracht om te laten zien en om hen mee te laten "spelen". Dat kwam eigenlijk nooit voor in een 101-level les. En daarom was dit juist zo ontzettend interessant en wist Sevas met elk woord hun aandacht vast te houden. De leerlingen hingen aan zijn lippen.

En toen Sevas een spelletje bedacht met de leugendetector was het dak er natuurlijk allemaal af. Eens kijken hoe lang iedereen het apparaat voor de gek kon houden. De gekste vragen werden op mensen afgevuurd en ze moesten antwoorden, als je werd betrapt op een leugen was je af en was de volgende aan de beurt.
Charlie hield het nog verdraaid lang uit, zeker omdat Cyra 100% zeker wist dat er zeker twee enorme leugens in haar antwoorden zaten. Hmm... Dit was een kunde van haar beste vriendin die ze nog niet kende... En die ze misschien ook niet had willen weten. Maar uiteindelijk viel ze zwaar door de mand bij de vraag of ze ooit bewust iemands vriendje had gestolen. Ze antwoordde 'nee', Cyra wist beter en de leugendetector ook. Cyra wist ook dat Charlie zich er later enorm voor had geschaamd, en waarschijnlijk had dat haar nu de kop gekost.

De vrouw met de witte haren ging zitten en liet de plakkers en meters aanbrengen, waarna ze even naar Sevas keek voor ze haar blik focuste op de medestudenten en de zaal voor haar. Charlie greep natuurlijk meteen haar kans.
"Heb je ooit geld uit de kassa van The kettle called black gestolen?" Een onschuldige vraag, als je even vergat dat Cyra haar bijbaantje echt wel nodig had. De vrouw wist haar gezicht als een masker in de plooi te houden. "Nee." Geen leugen, Cyra had sinds haar tienerjaren al niets meer gestolen. En in die jaren trouwens ook alleen maar omdat het "cool" zou zijn volgens een paar zogenaamde vriendjes.
"Heb je ooit plagiaat gepleegd?" Elizabeth, die dacht daarmee de studiebol met de hoge cijfers te grazen te nemen.
"Nee." Weer geen leugen.
"Hoeveel one night stands heb je gehad sinds je hier studeert?" Nathalie, met een mogelijk wanhopige poging haar reputatie te redden? Wie zou het weten...
"Twee." Een keiharde leugen, hoewel ze het niet zo vaak deed. Maar soms wilde je ook wel eens een paar uur slapen en dit was nu eenmaal de meest makkelijke manier. Maar haar lichaam vertoonde niets.
Dit was vermakelijk. Als je je leven lang leerde om een groot, en belangrijk gedeelte van jezelf te verbergen of in ieder geval onzichtbaar voor het menselijk oog te maken, dan werd je er na een aantal jaar wel goed in. En Cyra had dat al langer geleerd dan haar paspoort aan jaren aangaf. Natuurlijk was ze geen perfectionist hierin, er zouden geheid tig vragen zijn waarbij de leugendetector keihard uit zou zwaaien, maar tot nu toe bleef ze veilig op de middenlijn.

Gebruikersavatar
Ravief
Site Admin
Berichten:2802
Lid geworden op:28 Jun 2015, 14:28

Re: When children of the night roam the day

Berichtdoor Ravief » 08 Jan 2020, 22:02

Uiteraard ging iedereen los! Sevas had zelden een groep zo enthousiast in de collegezaal gezien en keek wat verbaasd naar de groep die zich stond te verdringen om het apparaat om als eerste te mogen. Het was best verwonderlijk en hij vroeg zich af hoe ouderwets er normaal lesgegeven werd. Of misschien vond hij lesgeven toch leuker dan hij eerst had gedacht.
Met een glimlachje zat hij alles te bekijken en vuurde af en toe ook een vraag af, hoewel hij het meestal onschuldig hield. De medestudenten kenden echter geen schaamte nu deze kans er lag en er werden heel wat vragen gesteld die hem met de ogen deed rollen. Uiteraard ging het meeste over seks. Wanneer ook niet?

Iets aan Adams deed hem extra opletten. Er was iets met deze vrouw. Dat ze niet reageerde op hem, maar wel zijn interactie opzocht intrigeerde hem. Hij kon haar maar moeilijk peilen en ook dat was nieuw. Meestal had hij vrij snel door wat iemand wilde en deze vrouw wat voor een groot deel een mysterie voor hem.
Opmerkelijk. Hij dacht even wat te horen aan haar hartslag toen het over stelen ging, maar uiteindelijk wees niets erop dat ze loog.
"Val je op vrouwen?" vroeg hij, hun geplaag over oudere mannen en dat hij dat maar moest uitvinden, speelde nog een beetje in zijn hoofd. Maar daarna maakte hij oogcontact met haar. "Is de reden dat je dit bent gaan studeren persoonlijk?" Biomedische wetenschap. Hij moest nog iemand tegenkomen die die droge kost kon verwerken zonder dat er iets in de weegschaal hing. Vrijwel altijd had emotie of een belangrijke gebeurtenis impact op de keuze voor je studierichting. Als ze 'nee' antwoordde dan was hij er voor 80% van overtuigd dat ze loog.
I write for the same reason I breathe - because if I didn't, I would die

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten